Столиця Норвегії – Осло – може отримати титул «зеленої столиці Європи» у 2019 році.

Невелике місто оточують лісисті пагорби, а суша вся порізана фіордами і каналами – природа подбала про ідеальні умови для життя.

Незважаючи на столичний статус, в Осло проживає всього близько 660 тисяч осіб. Населення в основному молоде і добре освічене з регулярним припливом мігрантів-фахівців у самих різних сферах.

Вперше про незадовільну екологію заговорили у 1998 році і започаткували міську екологічну програму. Сьогодні “зелена” політика Осло – це і скорочення шкідливих викидів (на 95% до 2030 року!), і контроль згубних змін клімату, і підвищення мобільності жителів, і грамотна переробка відходів та стічних вод.

Зокрема, аби городяни могли дихати чистим повітрям, місцева влада поступово збільшує ринок автомобілів з нульовим рівнем викидів. Сьогодні 30% всіх нових автомашин, що продаються в Осло, – це електромобілі. Пересідати на них дуже вигідно: податок на купівлю електромобіля відсутній, власники також звільняються від ПДВ, мають можливість безкоштовно паркуватися та отримують право безкоштовного проїзду на громадському транспорті і поромах, безкоштовну електрику для зарядки акумулятора і доступ до автобусної смуги.

Громадський транспорт переводять на біогаз, який одержують після переробки біовідходів. Компанія Ruter перевела громадські автобуси, трамваї, метро і пороми в Осло, на біогаз. До 2020 року в місті не залишиться жодного автобуса на дизелі.

В Осло постійно збільшують пропускну спроможність громадського транспорту: відкриваються нові маршрути, з’являються нові зупинки, автобуси і вагони модернізуються, стають все зручніше, особливо для маломобільних громадян, оптимізуються тарифи за проїзд, а квитки можна придбати прямо в додатку смартфона.

Одночасно стає менше особистих авто на вулицях, у тому числі завдяки жорстким обмеженням паркування. Проект Car-Free City Life, або «Місто без машин», сьогодні для Осло у пріоритеті. І ось вже 65% всіх потреб у пересуванні по місту покриваються завдяки громадському транспорту і велосипедам. Особистим автомобілям нещодавно був закритий доступ в центр міста.

Для безпечнішого руху на дорогах влада планує переглянути норми швидкості у межах міста. З’явиться більше загороджувальних і розділових “зелених” смуг, виділених переходів і «острівців безпеки». Наразі працює новий мобільний додаток Traffic Agent, який виявляє тривожні зони на дорогах у районі шкіл. Додаток призначений для дітей і зроблений в ігровому форматі.

Оскільки в Осло активно забудовуються околиці, знадобилися нові гілки метро, що зв’язують ці райони з центром і розвантажують старі лінії. Попереду також модернізація системи сигналізації уметро, розвиток додаткової трамвайної мережі по всьому місту, реконструкція велодоріжок.

Прокладені по всьому місту велодоріжки будуть освітлені прогресивними ліхтарями, що змінюють інтенсивність освітлення у залежності від часу доби. Крім того, доріжки заново покриють спеціальним технологічним матеріалом, що забезпечує найкраще зчеплення з покришками, а від тротуарів і доріг їх відокремлять смуги трави і кущів. Так як у горбистому місто буває важкувато крутити педалі, був оголошений пілотний проект прокату електровелосипедів.

А якщо набридло рулити на велосипеді, цілком можна відправитися в дорогу пішки. У Осло постійно прокладають піші маршрути, причому підганяючи їх під стандарти лісових прогулянок – стежки проходять через парки, луки, сквери, ліси, навколо фіордів і річки.

У Осло немає підприємств важкої промисловості, а електроенергія виробляється тільки за допомогою гідроенергетичних систем.

Довідка: Понад 100 років після того, як в Норвегії була побудована перша гідроелектростанція, майже вся вироблена електроенергія базується на гідроенергетиці. Гідроенергетика охоплює близько 97 відсотків норвезької електроенергії, а загальна частка відновлюваних джерел енергії у секторі електроенергії (включаючи вітроенергетику, сонячні та інші відновлювальні джерела) становить більше 98 відсотків.

На сьогодні у Норвегії працює більше 1000 міні- та малих ГЕС (встановлена ​​потужність 0-10 МВт), які виробляють близько 10 ГВт електроенергії.

Серед міста розбивають грядки – це нові громадські простори, які гарно вписані у міське планування і займають територію колишніх пустирів і промзон. Кожен мешканець може погуляти серед грядок або полити овочі.

Дахи, засаджені травою і деревами, переважно плодовими, − це так звані «верхні двори». Спочатку розбивали сади на дахах невеликих дерев’яних будівель, а зараз насадженнями охоплені майже всі дахи. І це не просто данина традиції або озеленювальний захід: нинішні “зелені” дахи високотехнологічні і відіграють важливу роль у регулюванні води після гарних опадів.

У 2013 році в Осло стартував проект Sub-surface, створений для управління каналізаційними мережами і контролю грунтових вод.

На дахах нових будинків зелень стала вже невід’ємною деталлю екстер’єру. А забудова зараз в Осло ведеться активно, в першу чергу у колишніх промзонах. Промислові райони, розташовані на околицях міста, були в останні кілька років реконструйовані з акцентом на сучасну житлову забудову з необхідною інфраструктурою. Під нею норвежці розуміють не тільки дитсадки, магазини і поліклініки, але також громадські простори, бібліотеки, спортивні зали, басейни, ресторани. Так з’явилися квартали, в яких комфортно і просто жити, і проводити вільний час.

Особливо популярні в Осло проекти на місці колишніх доків і верфей на берегах фіордів. Саме там знаходяться найцікавіші маршрути для прогулянок і зон відпочинку, а житло вважається одним з найпрестижніших.

Осло складається не тільки з вулиць і площ, а також з десятка водойм, які утворюють велику мережу зелених зон, що становлять 20% від забудованого середовища. До зелених просторів відносяться в першу чергу рекреаційні острови у фіорді Осло, спортивні майданчики і зони відпочинку, парки і… кладовища. Останні виконують функцію тих же парків. Зараз, згідно з еко-програмою, парки розбиваються і на місці колишніх промислових районів. Так виник фітнес-парк Аммеруд, створений спільно з місцевими жителями, а парк Бьеркедален був утворений на берегах відновленого русла струмка Ховинбеккен і складається з природних луків.

Вулики для бджіл, будиночки для жуків, метеликів, штучні мурашники – все це будується в парках Осло для підтримки природного біологічного середовища.

Ентомологи підгодовують комах, а ботаніки складають карту необхідних їм лугових рослин. Не забувають і про пташок, риб, водних істот, дрібних та великих тварин… Завдання відтворити і підтримувати природне середовище їх проживання вирішується на п’ять з плюсом. Саме тому на центральній площі Осло можна почути крик омелюха, а на парковій доріжці запросто зустріти оленя, лисицю або зайця.

Титул «Зелена столиця Європи» щорічно присуджується місту з населенням більше 100 тисяч осіб. Претендувати на неї можуть міста з країн Євросоюзу і країн-кандидатів на вступ до ЄС, а також Ісландії, Ліхтенштейну, Норвегії та Швейцарії. У 2018 «зеленою столицею» було місто в Нідерландах Неймеген.

Джерело: Rener


Будьте у курсі останніх подій — підписуйтеся на нашу сторінку у Facebook та канал в Telegram